Życie i zdrowie

W zdrowym ciele zdrowy duch


Dodaj komentarz

Prawda o soli

Wiele się słyszy na temat szkodliwości soli.  Czy jest  naprawdę naukowo udowodnione że sól jest taka niedobra dla nas?

Badanie przeprowadzone przez Europejski Projekt Genów Nadciśnienie (EPOGH) opublikował międzynarodowe badanie z 4 maja 2011 w JAMA  wskazuje na związek z niską ilością soli spożytej i chorobami układu krążeniowego. Wskutek spożywania wyższych dawek nastąpił wzrost skurczowego (wyższwgo pomiaru) ciśnienia tętniczego, ale nie wzrosło ciśnienie rozkurczowe (niższy).   Końcowe wnioski  wykazały że wyższe spożycie soli nie przekładają się na wyższe ryzyko nadciśnienia tętniczego lub chorób układu krążeniowego.  Wręcz przeciwnie, niższe wydalanie sodu, czyli niższe przyjmowanie soli, zwiększyło ryzyko na umieralność z powodu chorób układu krążeniowego.

Wcześniejsze badanie  wykonane w Albert Einstein College w Nowym Jorku wykazało powiązanie między niskim wydalaniem sodu (czyli niskim spożyciem) i zawałami serca u mężczyzn z nadciśnieniem. Badanie to przeprowadzono najbardziej dokładny pomiar: 24-godzinny testu wydalanie sodu. Po trzecie, Amerykański Second National Health Examination Survey potwierdził związek między wyższą śmiertelnością z powodu  sercowo-naczyniowego a niskiego spożycia soli.  Badanie z Palermo wykazało, że dieta o niskiej zawartości sodu w zastoinowej niewydolności serca miała ogromny wpływ na wzrost aldosteronu (hormon które m.i. podnosi ciśnienie krwi) i aktywności reninowej osocza (co również podnosi ciśnienie krwi) i powodowała gorsze wyniki niż w grupie z normalnym spożywaniem soli. Nie można twierdzić  że te mechanizmy istnieją u wszystkich osób z różnymi schorzeniami lub u osób zdrowych, ale te badania te są początkiem soli odwrócenia trendu zakazywaniu soli w diecie u  osób z nadciśnieniem i chorobami serca.

Fińskie badanie przeprowadzono również użwyając 24-godzinny test wydalania sodu, i  stwierdzono większe ryzyko między wysokim spożyciem sodu i wydarzeń sercowo-naczyniowych u mężczyzn. Badanie z McMaster University w Kanadzie które również przeprowadzało 24-godzinny test wydalania sodu w pacjentkach z cukrzyca i chorobami układu krążeniowego.  Stwierdzili ze ryzyko następstw sercowo-naczyniowych są przy niskim przyjmowaniu sodu (poniżej 3 g/dzień)  oraz wysokim przyjmowaniu (ponad 7 g/dzień).  Wiele badań wykazuje efekty uboczne nadmiernej ilości spożywanej soli.

Jaki wniosek wyciągnąć z tych badań? Tak, należy ograniczyć tętniczym spożycia soli, ale nie do 2,3 lub 3 g / dzień jak się zalecało wcześniej, ale do 5-6 g / dzień.

 

Praktyczne porady

Co do spożywania soli, lepsza opcja jest używanie nierafinowanej soli, takie jak sól morska, sól Himalajska, sól  kamienna (halit).  Ponieważ sole kamienne zawierają dużo mniej sodu (sól Himalajska zawiera o wiele mniej chlorku sodu i ponad 80 minerałów i pierwiastków śladowych – przyczyniając się pięknemu koloru różowo-brzoskwiniowemu tej soli).  Morska sól tez ma wysoka zawartość sodu jak sól kuchenna,  ale nie jest podgrzewana do bardzo wysokich temperatur,  i nie jest pozbawiona minerałów jak wapno, magnez lub potas, także nie zawiera przeciwzbrylaczy, czyli chemikalie dodawane aby sól się nie kleiła.  

Osobiście można dodać – sole nierafinowane smakują lepiej –  więc można użyć ich mniej, także w podwójny sposób ogranicza się spożywanie nadmiernej ilości soli.  Oczywiście jako najlepsza wskazówka jest konsumowanie jak najmniej jedzenia przetworzonego – m.i. sody i cole które też zawierają duże ilości sodu –  jak i inne jedzenie przetworzone jak zupy w proszku, smakowe dodatki chemiczne, gotowe sosy, które zawiera nie tylko duże ilości soli spożywczej ale wiele innych szkodliwych konserwantów i wzmacniaczy smaku.

Dlaczego lepiej unikać zwykł
ą sól kuchenną?

Zwykła sól kuchenna, najczęściej używane i umieszczana w przetworzonej żywności, składa się z 97-99% chlorku sodu  – takze jest zdemineralizowana – została przetworzona z środkami przeciwzbrylającymi, takie jak węglan sodu glinokrzemianu lub węglan magnezu. Na opisie chemicznym sodu glinokrzemian następujące jest napisane: „Niebezpieczne w przypadku kontaktu ze skórą (czynnik drażniący), kontakt z oczami (czynnik drażniący), spożycia, wdychania. Poważne przekroczenie dawki może spowodować śmierć. ” 


Węglan magnezu nie lepiej opisuje się, jak się okazuje „toksyczny dla układu sercowo-naczyniowego. Powtarzające się lub długotrwałe narażenie na działanie substancji może produkować narządami obrażeń. ”  Jest to substancja toksyczna również w przypadku wdychania. Są to dwa z długiej listy zapobiegające zbrylaniu (wielu, które zawierają aluminium, który jest powiązany z neurotoksycznością u niemowlątchoroby Alzhiemera, i możliwie rakiem piersi), które można znaleźć w zwykłej soli kuchennej. Jodowanie soli jest jedyną zdrową cechą soli kuchennej,  ale sol kamienna,  którą się używa do przetworów jest również często jodowana.

Istniete również jest, że wielu sól stołowych zawierają fluor, który przyjmowany wewnętrzne jest związany z chorobami układu kostnego, nawet u młodych osób i dzieci  oraz  z rakiem kości  u młodych chłopcówproblemami neurologicznymi i rozwojowymi u dzieci, m.i. niższym poziomem inteligencji oraz problemami z tarczycą.